تمام صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و موفق به نوعی درگیر مفاهیم و اصطلاحاتی نظیر «طرح کسب‌وکار» یا «مدل کسب‌وکار» بوده اند. شما چه در حال شناسایی جدید ترین استراتژی‌های بازاریابی خود باشید و چه در حال طرح‌ریزی یک کمپین حفظ مشتری، استراتژی‌های کسب‌وکاری‌تان باید حول «طرح کسب وکار» و «مدل کسب وکار»تان شکل بگیرد تا بتوانید به موفقیت برسید.

در این میان اما، تفاوت این دو برای خیلی‌ها که از دور به دنیای کسب وکار و راه اندازی کسب وکارهای جدید نیم نگاهی دارند به راحتی مشخص نیست. به همین دلیل بر آن شدیم تفاوت «طرح کسب وکار» و «مدل کسب وکار» را به اختصار و به زبان ساده برای شما توضیح بدهیم.

01

«طرح کسب وکار» یا «مدل کسب وکار»؟

طرح کسب وکار یا Business Plan به توصیف فعالیت شرکت شما می‌پردازد. این سند مکتوب اهداف عملیاتی و مالی شرکت شما برای آینده و نقشه‌ی پیشنهادی آن برای رسیدن به این اهداف را تبیین می‌کند. یک طرح کسب وکار توصیف می‌کند شما شرکت خود را چگونه و کجا اداره خواهید کرد. مدلی که برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اید (Business Model) به تفصیل و با جزئیات در طرح کسب وکار شما آورده می‌شود.

اداره‌ی کسب وکارهای کوچک آمریکا مدل کسب وکار را شالوده و بنیان یک شرکت می‌داند و طرح کسب وکار را ساختار و ساختمان آن. شالوده یا مدل کسب‌وکار، همان ایده‌ی اولیه‌ی کسب وکار شما و توصیفی کلی از نحوه‌ی عملکرد آن است. ساختار یا طرح کسب وکار، به شرح جزئیات ایده‌ی کسب وکاری شما می‌پردازد.

هیچکس نمی‌تواند با در دست داشتن و حرف زدن از یک نقشه،‌ دریانورد شود. اما دریانورد شدن با در دست گرفتن همان نقشه آغاز می‌شود.

وابستگی متقابل

طرح تجاری نقشه راه است و نشان می‌دهد یک کسب وکار چگونه بر اساس مدل کسب وکار پیاده می‌شود. پس ابتدا مدل کسب وکار نوشته می‌شود و سپس طرح کسب و کار.

طرح کسب وکار کاملاً به مدل کسب وکار وابسته است. مدل جریان مالی شرکت شما را توضیح می‌دهد و طرح،

ساختار لازم برای رسیدن به آن جریان مالی. اگر مدل کسب وکارتان را عوض کنید، باید طرح خود را نیز تغییر دهید. با اینکه کل طرح ممکن است نیاز به تغییر نداشته باشد، ممکن است لازم شود در تعداد کارکنان، تجهیزات، مکان و یا بازاریابی تغییراتی اعمال کنید. این تغییرات نیز به نوبه‌ی خود ممکن است به خاطر خریدهای اضافی یا دیگر تغییرات قابل توجه، نیازمند تغییراتی در امور مالی باشند.

ملاحظات

در دنیای کسب و کار، «تغییر» نیروی معمولی محسوب می‌شود. کسب وکارهای کوچک باید بتوانند خود را با تغییرات صنعت و تقاضای مشتریان وفق بدهند. عدم موفقیت در این کار، باعث از دست رفتن مشتریان و حاشیه‌ی سود کمتر می‌شود و هم‌سویی تصمیم‌گیری‌های شما در قبال تغییرات با مدل کسب وکارتان، برای جلوگیری از هدررفت زمان و منابع از اهمیت به سزایی برخوردار است.

همیشه در نظر داشته باشید که طرح ها و مدل‌های کسب وکار، به جای آنکه راکد و ناپویا باشند، مفاهیمی پویا محسوب می‌شوند. توصیه می‌شود هر دوی آن‌ها را به صورت دوره‌ای مورد بازبینی و اصلاح قرار دهید. برای نمونه، کسب وکار خانگی شما ممکن است آنقدر بزرگ شود که نیاز پیدا کنید مکانی برای فروش محصولات خود اجاره کنید. یا اینکه برای افزایش فروش، به طرح بازاریابی تازه‌ای نیازمند شوید. به روزرسانی این دو نه تنها به شما کمک می‌کند در مسیر اهداف و مأموریت کسب‌وکار خود باقی بمانید، بلکه در سنجش پیشرفت آن و توسعه و بازبینی استراتژی‌هایی که برای موفقیت به کار می‌گیرید نیز شما را یاری خواهد کرد.

منبع:

http://smallbusiness.chron.com/business-plan-vs-business-model-58223.html

نویسنده: رضوان کاوسی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *