تا کنون برای کسب‌وکار نوپا تعاریف زیادی ارائه شده است که در ابتدا به مرور برخی از معروف­‌ترین آن­‌ها می‌­پردازیم:

بر اساس تعریفی از پاول گراهام، کسب و کار نوپا شرکتی است که ساخته شده تا به سرعت رشد کند.

در تعریف دیگری که اریک ریس بیان می­‌کند، کسب و کار نوپا نهادی است انسانی که برای خلق محصول یا خدمتی جدید در شرایط عدم قطعیت بسیار بالا ساخته شده است.

و استیو بلنک کسب و کار نوپا را سازمانی موقتی تعریف می‌­کند که در جستجوی مدل کسب و کاری گسترش‌­پذیر، تکرار پذیر و سودآور است.

بر اساس تعاریف بالا، کسب و کارهای نوپا همراه با نوآوری بالا، ریسک زیاد و شرایط عدم قطعیت شدید است که تمامی این عوامل منجر به نرخ شکست بالا می­‌گردد.اصول طرح تجاری بیشتر با کسب و کارهای جا افتاده کوچک یا یزرگ مانند فروشگاه­های محلی، آموزشگاه، تولید پوشاک، کشاورزی و …تناسب دارد و برای کسب و کارهای نوپا می­‌بایست روش دیگری را به کار بگیریم.

1

در شکل‌­گیری یک کسب و کار نوپا سه مرحله­‌ی اصلی وجود دارد که می­‌توان ان را به شکل زیر خلاصه نمود:

2

مرحله­‌ی اول همان ایده­‌ای است که فرد کارآفرین برای حل یک مسله یا مشکل در جامعه در ذهن دارد.

مرحله­‌ی دوم قابلیت کلیدی موردنیاز در کسب و کارهای نوپا چرخش متناسب با نیاز واقعی بازار است.

چرخش به این معنا که ابتدا ایده‌­ای که داریم را بررسی کرده و سعی کنیم آن­‌را تولید کنیم سپس با تولید حداقل مقدار محصول پذیرفتنی آن را به بازار عرضه کرده تا بتوانیم با همین مقدار محصول نیاز واقعی بازار و مشکلات محصولات تولیدی را شناسایی کنیم و تغییرات متناسب با نیاز مشتری را در آن ایجاد کرده و دوباره کمترین مقدار محصول را تولید و به بازار عرضه کنیم و با تکرار این چرخه می­‌توانیم در مرحله­‌ی اول نیاز واقعی بازار را شناسایی و جامعه­‌ی هدف مشتریان خود را مشخص کنیم و در مرحله­‌ی دوم که نیاز بازار مشخص شد محصول را با آن تطبیق داده و به بررسی عیوب و مشکلات آن بپردازیم تا محصولی که به عنوان محصول نهایی و در مقیاس بالا به بازار عرضه می­‌کنیم بیشترین رضایت‌مندی را در بین جامعه­‌ی هدف ما داشته باشد. برای بهبود فرایند این چرخه نیز باید سرعت انجام این چرخه را بالا ببریم، زمان بین چرخش ­ها را کاهش دهیم تا استفاده­‌ی بهینه‌­ای از منابع داشته باشیم.

3

پس از اینکه مطمئن شدید محصولی که به بازار عرضه می­‌کنید، نیازهای مشتریان را برطرف می­‌کند، لازم است تا با کمک روش­‌هایی کسب و کار خود را رشد دهید. تنها راه برای رشد کسب و کار خود جذب مشتریان جدید از طریق مشتریان قبلی است که سه روش برای جذب مشتری در این روش وجود دارد:

  • در روش اول، شما باید یک رشد چسبنده ایجاد کنید به نحوی که در طول زمان محصول یا سرویس شما قادر باشد تعداد مشتریان جدیدی که جذب می­کند از تعداد مشتریان قدیمی که استفاده از محصول را ترک می­‌کند بیشتر باشد در اینصورت است که کسب و کار شما رشد می­‌کند.
  • در روش دوم، شما می­‌بایست یک رشد ویروسی ایجاد کنید. رشد شما در این روش به تعداد مشتریان کنونی شما وابسته است به نحوی که مشتریان کنونی شما با معرفی کالا یا خدمت شما به اطرافیان‌شان آن­ها را به استفاده از محصول یا خدمت شما ترغیب می­‌کنند.
  • در روش سوم، شما با سودی که از فروش کالا یا خدمت خود به مشتریان قدیمی بدست آوردید، هزینه­‌ای را بدای تبلیغات جهت جذب مشتریان جدید می‌­نمایید.

4

منابع:

[۱]Why the lean startup changes everything-S.plank-HBR

[۲]The lean startup- Eric Ries

[۳]جزوه­ی درس مبانی کارآفرینی-دانشگاه صنعتی شریف- دانشکده مدیریت و اقتصاد-دکتر حسین صامعی

 

نویسنده: الهه فولادوند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *