پرسش های متداول

  1. ۱
    اهداف جشنواره چیست؟

    هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره معرفی صاحبان ایده و کارآفرینان به سرمایه گذاران است، تلاش ما بر این است که در پایان جشنواره بتوانیم با جذب سرمایه، طرح‌های برگزیده را به مرحله ی تجاری سازی برسانیم، همچنین سعی میکنیم که فضایی مناسب برای  کارآفرینان فراهم آوریم تا بتوانند ایده های خود را به بازار و صاحبان سرمایه معرفی کنند، که این به نوبه ی خود برای کارآفرینان اعتبار کسب می نماید.

  2. ۲
    جشنواره کسب وکار شریف از سوی چه نهادهایی برگزار می شود؟

    جشنواره کسب و کار شریف با همکاری مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته شریف و همچنین صندوق پژوهش و فناوری شریف برگزار میشود. هدف اصلی شکل گیری این نهادها، جذب طرح های دانش بنیانی است که قابلیت تجاری سازی دارند.

  3. ۳
    چه رشته های دانشگاهی می توانند در جشنواره شرکت کنند؟

    محدودیتی در رشته ها برای ارسال طرح وجود ندارد، رشته های حوزه های مدیریتی (مالی و اقتصادی) وعلوم کشاورزی (منابع طبیعی و دامپزشکی) و IT و فنی مهندسی (عموم رشته‌ها همچنین محیط زیست و انرژی های نو) و همچنین فناوریهای نوین (بیو تکنولوژی، نانو تکنولوژی) می توانند در این جشنواره حضور موثری داشته باشند.

  4. ۴
    آیا امکان حضور افراد غیر دانشجو و یا دانشجویان دانشگاه‌های دیگر در جشنواره وجود دارد؟

    بله، تمامی افراد می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. جشنواره به صورت سراسری برگزار می‌شود و تنها مختص دانشجویانِ دانشگاه شریف نیست. تمام دانشجویان کشور صاحبان ایده، شرکت ها، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

  5. ۵
    جشنواره چه کمکی به توسعه شرکت‌های دانش بنیان میکند؟

    این جشنواره با فراهم آوردن شرایط برای کارآفرینان جهت بازاریابی و معرفی طرح به سرمایه گذاران، افزایش توان کارآفرینان برای نوشتن طرح تجاری و برنامه‌ریزی اجرایی، شناسایی کارآفرینان جوان و ناشناخته، پرورش نسل جدیدی از کارآفرینان و آشنایی صاحبان صنعت با ایده‌های جدید و خلاقانه را دنبال می کند.

  6. ۶
    مهلت ارسال طرح ها تا چه زمانی است؟

    مهلت ارسال طرح ها تا پانزدهم مهرماه تمدید شد.

  7. ۷
    خلاصه مدیریتی و نحوه ارسال طرح‌ها چگونه است؟

     یک طرح کسب و کار با خلاصه‌ی مدیریتی آغاز می‌شود. در خلاصه‌ی مدیریتی نکات اساسی، کلیدی و جاذبه‌های طرح در حد صفحه عنوان می‌گردد. معمولا خلاصه مدیریتی، اولین و گاه تنها نوشته‌ای است که سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند، لذا باید به شکلی تهیه شود که سرمایه‌گذار نسبت به مطالعه‌ی اصل طرح کسب و کار و بررسی‌های بیشتر جهت سرمایه‌گذاری راغب شود . مهمترین سرفصلهای لازم برای نوشتن خلاصه مدیریتی عبارتند از: توصیف فرصت و ایده، ارزش‌های بنیادی، چشم‌انداز و اهداف، استراتژی و بازار، رقابت و مزیت رقابت، گروه کاری و توصیف مالی .این سرفصل‌ها در فرمت خلاصه مدیریتی تدوین شده برای جشنواره که در صفحه اصلی سایت(قسمت فایل‌ها) قابل دسترسی است، قرار داده شده اند.

  8. ۸
    جوایز جشنواره چیست؟

    شرح جوایز بطور کامل در سایت جشنواره آورده شده است. به نفرات برتر از طرف دبیرخانه جشنواره مجموعا ۳۲ میلیون تومان وجه نقد اهدا خواهد شد.

  9. ۹
    تفاوت سه بخش ایده، طرح و استارتاپ در چیست؟

    تفاوت این سه بخش در داشتن نمونه اولیه از محصول و همچنین رسیدن به محصول نهایی و کسب درامد  می‌باشد که اگر ایده به مرحله ی تولید نمونه برسد، باید در قسمت طرح و اگر به مرحله محصول نهایی و کسب درامد برسد در قسمت استارتاپ و در غیر این صورت در بخش ایده ثبت نام کند.

  10. ۱۰
    چگونه می‌توان از طریق سایت ثبت‌نام و برنامه پیشنهادی کسب‌وکار خود را ارسال کرد؟

    در سایت سه فرم ایده ،طرح و استارتاپ  قرار گرفته است که بعد از ثبت نام می‌توانید با توجه به تمایل به ثبت ایده، طرح یا استارتاپ، تنها “یکی” از این سه فرم را دریافت کرده و در چارچوب های مشخص شده در آن، برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار خود را نگارش کرده و با اضافه کردن آن به فرم ثبت نام آن را برای دبیرخانه ارسال کنید.

  11. ۱۱
    آیا باید به همه‌ی سوالات موجود در فرم پاسخ داده بشود؟

    همان طور که در فرم‌ها نیز مطرح شده است پاسخ گویی به تمامی سوالات الزامی نیست ولی قطعا هر برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کاری که بهتر مسائل مختلف را تحلیل کرده باشد، امتیازات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

  12. ۱۲
    ارسال چه مدارکی جهت تایید نمونه ی اولیه الزامیست؟

    هریک از شرکت کنندگان برای تایید نمونه اولیه ویا نهایی خود و به ترتیب شرکت کردن در بخش طرح ویا استارتاپ باید مدارکی از قبیل عکس محصول، تاییدیه‌ها و گواهی نامه‌ها مثل ثبت اختراع و … را همراه با برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار خود در یک فایل زیپ برای دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.

  13. ۱۳
    آیا بعد از ارسال برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار خود می‌توان آن را ویرایش کرد؟

    افرادی که برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار خود را برای دبیرخانه این جشنواره ارسال می‌کنند تا قبل از اتمام زمان ارسال برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار، می‌توانند درخواست خود مبنی بر ویرایش فایل ارسال شده را به ادرس پست الکترونیکی    info@sharifvccup.ir اعلام نمایند. در صورت تایید دبیرخانه، افراد می‌توانند فایل جدید را جایگزین فایل قبلی کنند.

  14. ۱۴
    آیا می‌توان با چند برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار در این جشنواره شرکت کرد؟

    هر فردی می‌تواند در مجموع تنها با “یک” ایده ، طرح یا استارتاپ “به عنوان مسئول گروه” در این جشنواره شرکت کند.

  15. ۱۵
    آیا وجود تیم برای ارائه ی طرح یا ایده الزامیست یا امکان شرکت در مسابقات به صورت انفرادی نیز وجود دارد؟

    حضور افراد در جشنواره در هر سه بخش ایده و طرح و استارتاپ به صورت به صورت انفرادی بلامانع است ولی قطعا داشتن تیمی مجرب و متخصص، در تصمیم داوران در رابطه با برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار بی تاثیر نخواهد بود.

  16. ۱۶
    آیا شرکت‌ها و اشخاص حقوقی نیز می‌توانند برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار خود را در این جشنواره ثبت کنند؟

    اشخاص حقوقی تنها در صورتی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند که فردی حقیقی مسئول گروه بوده و اعضای تیم نیز تماما اشخاص حقیقی باشند.

  17. ۱۷
    روند داوری برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار به چه شکل است؟

    داوری برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار در این جشنواره در ۳مرحله انجام خواهد شد:

     مرحله اول به صورت غیر حضوری

     مرحله دوم به صورت حضوری

    مرحله سوم در روز اختتامیه و به صورت حضوری خواهد.

    برگزیدگان در هر مرحله، به مرحله بعد راه پیدا خواهند کرد.

  18. ۱۸
    اگر در دوره‌های قبل، طرح و یا ایده من برنده شده باشد می‌توانم باز هم در این دوره شرکت کنم؟

    افرادی که برنامه پیشنهادی کسب‌و‌کار آن‌ها در دوره‌های قبل، در هر یک از دو بخش ایده و طرح موفق به کسب مقام اول تا سوم شده‌اند، در این دوره نمی‌توانند با همان ایده یا طرح شرکت کنند ولی اگر ایده یا طرح جدیدی را ارائه کنند، حضور آن‌ها بلامانع است.