ایده­ تجاری چیست؟

می‌توان گفت یافتن یک ایده­ ی تجاری، اولین مرحله­ ی سخت و مهم در رسیدن به یک تجارت موفق و سودآور می­ باشد. داستان همه کارآفرینان معمولا با این جمله آغاز می‌شود: «من ایده‌ای دارم». این جمله گرچه آغازی برای داستان صدها کارآفرینی موفق و هزاران کارآفرینی ناموفق بوده است ولی، خود پایان ساعت‌ها و روزها و هفته‌ها و گاه سال‌ها کلنجار رفتن و سعی و تلاش فرد است که معمولا سخنی از آن به میان نمی‌آید.

یک ایده­‌ی تجاری از لحاظ معنایی رابطه تنگاتنگی با خلاقیت دارد و چون هنوز هیچ فیلسوفی تعریف استاندارد و فراگیری از خلاقیت ارائه نکرده است شاید نتوان تعریفی جامعی از یک ایده­‌ی تجاری و به تبع آن فرایند منتهی شده به آن یعنی فرایند خلق ایده­‌ی تجاری ارائه نمود.  ولی در یک تعریف ساده ولی کاربردی که به نوعی همگان بر آن اتفاق نظر دارند، یک ایده‌ی تجاری و یا همان “business idea” مغهومی است که می­‌تواند سودآوری مالی به دنبال داشته باشد، در واقع یک ایده‌ی تجاری محصول یا خدمتی را پیشنهاد می­‌کند که افراد حاضرند برای در اختیار داشتن آن هزینه کنند.

 

یک ایده­‌ی تجاری خوب چه ویژگی­‌هایی دارد؟

۱) یک نیازی را رفع می­‌کند و یا یک مشکلی را از میان برمی­‌دارد.

این نیاز با دقت بیشتر در روندهای معمولی که در دنیای اطراف خود می‌بینیم، و احساس می‌کنیم می‌توانند بهتر انجام شوند، قابل کشف است. ایده‌ه­ای که در صورت تجاری شدن پاسخی به یک نیاز موجود را فراهم آورد، در مراحل رشد خود با سرعت بیشتری پیشروی خواهد کرد.

۲) خلاقانه است.

یک ایده ی تجاری خوب باید از خلاقیت بالایی برخوردار باشد چرا که خلاقیت و تنوع لازمه ی هر تجارت و شغلی است. ایده‌های تجاری معمولا باعث ایجاد تغییر و تفاوت بین تجارت‌های مختلف شوند و معمولا ایده‌هایی که خلاقیت بالاتری دارند بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند چون این تنوع می‌تواند باعث ایجاد تغییر و استفاده از یک تکنیک و روش جدید در انجام کارها باشد.

۳) قابلیت رشد و بقا! طولانی مدت دارد.

یک ایده­‌ی تجاری، شروع کار یک تجارت است. اگر به تجارتی فکر می‌­کنید که در یک بازه­­‌ی نسبتا طولانی قابلیت سودآوری داشته باشد، باید این ویژگی را در ایده­‌ی خود جستجو کنید. باید ببینید ایده‌­ی شما درصدد رفع چه مشکلی است و خدمات یا محصولاتی که در پی ایده­‌ی شما خواهند آمد تا چه زمانی مورد نیاز هستند.

 

در پرورش یک ایده­‌ی تجاری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یک ایده­‌ی تجاری در نهایت به یک سرمایه­‌گذار ارائه خواهد شد، پس در پرورش ایده­‌ی خود باید نکاتی را که برای سرمایه­‌گذار مهم است و حیات ایده‌­ی شما را تضمین می­‌کند مدنظر داشته باشید. در واقع این نکات سوال‌هایی هستند که یک ایده­‌ی تجاری خوب در اولین مراحل، قابلیت پاسخگویی به آن­ها را دارد؛ البته این به این معنا نیست که پاسخ تمام این سوالات از ابتدا کاملا برای شما مشخص باشد، ولی باید مشخص کنید ایده­‌ی شما در ادامه­‌ی راه، حرفی برای گفتن در این زمینه­‌ها خواهد داشت یا خیر. این نکات مهم در سه دسته­‌ی کلی قابل دسته­‌بندی شدن هستند:

۱) مشتری.

کلید موفقیت یک تجارت در رضایت “مشتری” است. مشتری برای محصول یا خدمتی هزینه می­‌کند که نیازی را از او رفع کند، مشکلی را حل کند، و یا کارهایش را راحت‌تر کرده و موجب رفاه حال بیشتر او شود. باید ببینید ایده­‌ی شما کدام یک از این­ها را برای مشتری فراهم می‌کند. پس همواره باید مشتری‌­های خود و خواسته‌هایشان را مد نظر داشته باشید، از اولین مرحله­‌ی شکل­‌گیری ایده تا آخرین مراحل رشد آن.

۲) بازار

یک ایده‌­ی تجاری فقط زمانی ارزش مالی دارد که “بازار” آن را بپذیرد. دومین نشانه­‌ی یک ایده­‌ی تجاری موفق این است که محصول یا خدمت ارائه شده توسط آن چه درصدی از بازار هدفش را از آن خود می­ کند، و چگونه خود را از رقبایش متمایز می­‌سازد. پس برای موفقیت در مسیر، لازم است بازار خود را مشخص کنید و مهم‌تر از آن ببینید برای چه درصدی از این بازار آمادگی پاسخگویی و خدمت‌رسانی دارید و برنامه ی شما برای تصاحب آن و پیروزی در مقابل رقبایتان چیست.

۳) مکانیسم سودآوری

یک تجارت باید بتواند در طولانی مدت سودآور باشد؛ در نتیجه سومین نشانه­‌ی یک ایده­‌ی تجاری خوب این است که میزان سودآوری و مهم‌تر از آن مکانیسم سودآوری آن به چه شکل است. در اولین مرحله­‌ای که یک ایده­‌ی تجاری به ذهن شما می‌­رسد یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید از خود بپرسید این است که این ایده به چه صورتی قرار است برای شما پول دربیاورد؟

 

 نویسنده: مریم اسدی

 

منابع:

http://www.venture.ch/what-business-idea

https://www.entrepreneur.com/article/225513

http://www.businessknowhow.com/startup/findbusinessidea.htm

http://karya.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *