کارگاه ارائه‌ی موثر، روز دوشنبه مورخ ۲۰/۹/۱۳۹۶ در ساعت ۱۶ توسط محمد امین قوامی با معرفی شرکت‌کنندگان آغاز شد. ایشان سوپروایزر شتابدهنده‌ی شریف هستند.

بخش اول کارگاه مربوط به محتوا و چگونگی ارائه‌ی آن بود. هدف از تهیه‌ی محتوا و بیان آن، ارائه‌ی طرح تجاری به اشخاص است که فعالیت‌های اجرایی باید به طور خلاصه و فقط المان‌های کلیدی در آن بیان شود.

ارائه به دو صورت می‌باشد:

  • ارائه‌ی آسانسوری
  • ارائه‌ی اسلایدی

وقتی یک فرد را در آسانسور می‌بینید زمان بسیار کوتاهی برای صحبت کردن دارید پس باید مطالب مهم را به صورت خلاصه در حدود ۲ دقیقه به طرف مقابل خود انتقال دهید و اگر ارائه‌ی شما او را متقاعد کند، می‌توانید از او خواهش کنید که ملاقات حضوری ترتیب دهد که توضیحات کاملی درباره‌ی کار خود ارائه دهید. آن چه در ارائه‌ی آسانسوری باید بیان شود، عبارت است از:

  • نام شرکت و محصول
  • هدف از ساخت محصول
  • مزایای رقابتی آن نسبت به محصولات رقبا

نوع دیگر ارائه، ارائه‌ی اسلایدی هست که شامل توضیح مطالب در قالب اسلاید، در حدود ۸ دقیقه می‌باشد و ۵ دقیقه مربوط به پرسش و پاسخ هست که آن‌ها باید پاسخگوی سوال‌های حاضران و داوران باشند.

محتوای ارائه‌ی اسلایدی شامل موارد زیر است:

  • نام شرکت و محصول
  • بیان کردن نیازی را که محصول تولید شده، قرار است آن را برطرف کند.
  • معرفی مشتریان بالقوه‌ی این محصول
  • استراتژی بازاریابی و فروش
  • مدل درآمدی
  • رقبا
  • برنامه‌ی مالی
  • تیم
  • اطلاعات تماس

به خاطر محدود بودن زمان ارائه، به نکات زیر توجه کنید:

  • در هنگام ارائه‌ی خود، فقط به کلیات برنامه‌ی مالی اشاره کنید.
  • تیم خود را در پایان ارائه، معرفی کنید که اگر زمان شما به اتمام رسید مطالب مهم کاری خود را بیان کرده باشید.
  • اطلاعات تماس خود را حتما در داخل اسلایدها بگذارید که سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.
  • جداول و مطالبی مانند برنامه‌ی مالی را که توضیحات زیادی می‌خواهند در قسمت ضمایم قرار دهید.

بعد ازصحبت‌های استاد، شرکت‌کنندگان به ارائه‌ی محصول خود پرداختند. سپس ایشان، فیلمی درباره‌ی نحوه‌ی ارائه به حضار نشان دادند و درباره‌ی بایدها و نبایدهای ارائه صحبت کردند.

نکات مهمی که در ارائه باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • سرمایه‌گذاران را بشناسید و درباره‌ی آن‌ها تحقیق کنید.
  • ایده‌ی خود را با هیجان بیان نمایید در غیر این صورت، نمی‌توانید دیگران را تشویق به سرمایه‌گذاری کنید.
  • بهترین نوع نمایش را برای ارائه‌ی محصول خود انتخاب کنید. بهتر است که محصول یا عکس زیبایی از آن را نیز همراه داشته‌باشید.
  • با زبان معیار صحبت کنید و از به‌کاربردن لغات تخصصی پرهیز نمایید.
  • برای رفع ابهامات، اسلایدهای تکمیلی را در ضمیمه بیاورید.

آن چه نباید در هنگام ارائه انجام داد، شامل موارد زیر است:

  • در هنگام ارائه، طوری رفتار نکنید که از دیگران برتر هستید.
  • نگاه خود را میان تمام کسانی که در جلسه حضور دارند، تقسیم کنید و از خیره شدن به یک سمت و نادیده گرفتن افراد دیگری که در جلسه حضور دارند، پرهیز کنید.
  • در هنگام بیان کردن کار خود، تردید نداشته‌باشید زیرا کسی که با شک، صحبت می‌کند توانایی متقاعد کردن دیگران را ندارد.

ارزیابی سرمایه‌گذار نیز بسیار مهم است. او باید فرد ریسک‌پذیری باشد و بتواند کمتر از ده درصد سرمایه‌اش را به این کار اختصاص دهد و به کسب‌وکار شما، اشراف کامل داشته‌باشد. توقع ما از سرمایه‌گذار، همیشه کمک مالی نیست گاهی نیز به مشاوره‌ی او نیاز داریم چون تجربه‌ی کاری زیادی دارد.

آن چه سرمایه‌گذار از ما توقع دارد، عبارتند از:

  • قابل اعتماد بودن
  • شور و شوق برای انجام کار
  • دورنما و واقع‌بینی نسبت به کار
  • در اختیار داشتن افراد متخصص، متعهد و مسئولیت‌پذیر برای تشکیل تیم
  • به کار گرفتن نیروهایی که برای پیشرفت کاری خود تمایل به کسب تجربه‌های جدید، انعطاف‌پذیری لازم برای مواجه‌شدن با مشکلات و توانایی تغییر استراتژی برای پیش‌برد اهداف بلند مدت گروه را دارند.

کارهایی که برای موفقیت باید مدنظر داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • مطالب را چندین بار تکرار کنید زیرا با تمرین زیاد، قابلیت ارائه‌ی خوب را بدست‌ می‌آورید.
  • اعتماد به نفس داشته‌باشید و دانش مربوط به کسب‌وکار خود را فرا بگیرید.
  • اعضای تیم خود را از تخصص‌های گوناگون انتخاب کنید.
  • از رقبای خود بدگویی نکنید.
  • اعداد غیرمنطقی برای کار خود ارائه ندهید.
  • مدل کسب‌وکار ثابت نیست و همیشه نمی‌توان با یک روند، کار را به جلو هدایت کرد پس سعی کنید که در برابر مشکلات، مقاوم و انعطاف‌پذیر باشید.
  • خواسته‌های خود را به طور دقیق برای سرمایه‌گذار بیان کنید که به چه مقدار سرمایه برای کل کار نیاز دارید؟ این میزان سرمایه، تا چه زمانی برای شما کافی است؟ آن را چگونه می‌خواهید خرج کنید؟ سرمایه‌گذار چه کمک‌هایی (مالی، مشاوره، جذب مشتری و …) می‌تواند به شما بکند؟

بعد از پذیرایی و استراحت، بخش دوم کلاس آغاز شد که درباره‌ی بصری‌سازی ارائه بود.

دلایل مهمی که از اسلاید برای ارائه استفاده می‌کنیم عبارت است از:

  • جلب توجه و جذابیت
  • استفاده از آن به عنوان ابزاری برای رساندن پیام

در ساخت اسلاید و ارائه‌ی آن باید به نکات زیر توجه نمود:

  • برای نوشتن عنوان، از فونت B Titr با اندازه‌ی ۲۸-۴۰ استفاده کنید و متن را با فونتB Nazanin &B Mitra با اندازه‌ی ۱۶-۲۸ بنویسید.
  • کمتر از ۵ یا بیشتر از ۹ عنوان در یک اسلاید نگذارید.
  • باید آرایش مطالب با حجم اسلاید مطابقت و نوشته‌ها و متن از نظر کنتراست و رنگ هماهنگی داشته‌باشند.
  • همیشه نسخه‌یOff Line از Package خود، همراه داشته‌باشید.
  • ظاهر مناسب، طرز بیان و مدل ایستادن نیز در هنگام ارائه مهم است. سعی کنید جلوی اسلایدها نباشید تا حاضران بتوانند آن‌ها را ملاحظه کنند.

سپس ایشان فیلمی را که حاوی اشکال‌های ارائه بود به شرکت‌کنندگان نشان دادند.

در نهایت، کارگاه ساعت ۱۸:۳۰به پایان رسید.

فایل کارگاه

نویسنده: یاسمن حسینی