کارگاه «تفکر طراحی» در روز ۱۴ آذرماه با تدریس خانم مهندس مهشید خسروی، مدیرجذب سرمایه‌گذاری شرکت رهنما، در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مدرس کارگاه را با جمله‌ای از استیو جابز در مورد تعریف طراحی شروع کرد:

«بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند طراحی فقط چگونگی ظاهر محصول است ولی طراحی چگونگی کارکرد محصول است».

سپس به مراحل طراحی اشاره کرد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • همدلی: شامل مشاهده رفتار کاربر، تعامل و شناخت کاربر و تفکر در نقش یک طراح
  • تعریف: شامل جمع‌بندی تجربه‌ای که از مرحله قبل بدست آوردیم و تعریف برنامه‌ای عملی برای حل چالش
  • ایده‌پردازی: برای یافتن راه‌های متفاوت و جایگزین
  • نمونه اولیه: ساخت نزدیک‌ترین نمونه محصول به دنیای واقعی برای گرفتن بازخورد و یافتن معایب
  • آزمایش‌: شامل تصحیح راه‌حل و محصول با استفاده از بازخورد‌ها در مرحله قبلی، تغییر محصول در صورت نیاز و یادگیری بیشتر از رفتار کاربران

در بخش دوم کارگاه، شرکت کنندگان به صورت تیم‌های پنج یا شش نفره در مورد چالشی بحث کردند.

چالش از این قرار بود:

در زمان‌هایی که دانشجویان در دانشگاه کلاس ندارند، فعالیت هدفمندی انجام نمی‌دهند. ایده‌ای برای پر کردن این زمان خالی دانشجویان بدهید.

تیم‌ها حدود یک ساعت کار گروهی انجام دادند و تمام مراحل تفکر طراحی را اجرا کردند و layout  خود را روی کاغذ آوردند. سپس هر تیم راه‌حل خود را ارائه داد که اکثرا در غالب نرم‌افزار مانند نوشتن بات بازی در تلگرام بود.

نویسنده گزارش: فائزه لباف

 

فایل صوتی کارگاه:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *