کارگاه روابط عمومی و ارتباطات برای استارتاپ‌ها روز پنج‌شنبه مورخ ۲۳/۹/۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰ توسط ریحانه توکل با معرفی شرکت‌کنندگان آغاز شد. ایشان کارشناس ارشد ارتباطات شرکت رهنما، روابط عمومی و مدیر بازاریابی دیجیتال شرکت ایسوس ایران می‌باشند.

به طور کلی برای انجام هر کاری، نیاز به برقراری ارتباط با دیگران داریم و حساسیت آن، در امور تجاری بیشتر است. اغلب افرادی که در رشته‌های فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند چون از قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برخوردارند دارای روابط عمومی بالایی نیز هستند و آن‌ها صاحب استارتاپ‌های موفق خواهند شد و در جذب سرمایه‌گذار و رضایت مشتری، عملکرد خوبی خواهند داشت.

روابط عمومی، تلاش ادامه‌دار، برنامه‌ریزی شده و هدفمند است ولی تبلیغات، خبرنگاری، رپرتاژ آگهی و تولید محتوا جزو روابط عمومی محسوب نمی‌شوند. مدیر روابط عمومی باید بر مخاطب شناسی، شناخت کامل از برند، رصد خبرها و … مسلط باشد.

برای شروع کار، ابتدا باید اهداف خود را تعیین و برای پیش‌برد آن، از پیام تجاری استفاده کنیم اما داشتن مدیر روابط عمومی، فقط مربوط به قشر خاصی نیست بلکه کار او، به همه، اعم از مخاطب، مدیر عامل و … مربوط است. استارتاپ باید برند خود را به بقیه معرفی کند و چون نیاز به سرمایه‌گذار دارد باید تصویری از جایگاهی که ۵ سال آینده می‌خواهد در آن جا باشد، ارائه دهد و برای نمایش آن، می‌تواند از مصاحبه با رسانه‌ها و تهیه‌ی فیلم خلاقانه برای معرفی کسب‌وکارش استفاده کند.

از ابتدای ایده‌پردازی باید به کلیه‌ی جزئیات توجه کنیم و اشکالات را به مرور برطرف نماییم. استفاده از انواع Media به پیشرفت کار کمک می‌کند که انواع آن در شکل زیر نمایش داده شده‌است:

 

 

پس از اقامه‌ی نماز، پذیرایی و استراحت، بخش دوم کارگاه آغاز شد.

فعالیت‌های استارتاپی بر اساس Smart Model می‌باشد که به این شرح است:

  • Specific
  • Measurable
  • Achievable
  • Realistic
  • Timely

مهمترین ابزار روابط عمومی عبارتند از:

  • Monitoring
    • Media/Influencers Communication
  • Material
  • Product Review
  • Social Apps
  • Newsletter
    • Campaign
  • NEWS Jacking
  • Viral Message
  • CSR
  • Events
    • Crisis Management

یکی از مواردی که برای مدیر روابط عمومی مهم هست مانیتورینگ روزانه یا هفتگی تبلیغات می‌باشد. او باید نوع تبلیغ، کانال و زمان آن را بررسی کند تا تاثیرگذاریش بر مخاطب، زیادتر شود. اثر بخشی وبلاگ از وب‌سایت بیشتر است.

ایجاد هماهنگی میان پیام و مخاطب بسیار مهم هست به عنوان مثال، سایت آواتک، با تولید محتوای جذاب، تصویری از یک محیط سرشار از خلاقیت و نوآوری را به مخاطب هدف، منتقل می‌کند.

یکی از مسئولیت‌های مهم مدیر روابط عمومی، ارائه‌ی راهکار مناسب برای حل بحران‌ها است که در این حالت، همدردی، عذرخواهی و جبران اشتباه، به حفظ کسب‌وکار کمک می‌کند زیرا بعضی اوقات، ممکن هست، وجود یک مشتری ناراضی، سبب وارد شدن خسارت جبران‌ناپذیری به شرکت گردد یا موجب رونق کار دیگران شود مثلا شکسته‌شدن ساز یک نوازنده‌ی گیتار، در هنگام پرواز با هواپیما و عدم پرداخت خسارت از طرف آن‌ها به فرد شاکی سبب شد که آن شخص، ویدئویی، تحت عنوان (هرکس با این ایرلاین سفر کند، گیتارش می‌شکند)، بسازد و در فضای مجازی منتشر کند و با این کار، افراد بسیار زیادی نیز با او در شبکه‌های اجتماعی هم‌صدا شدند و همین منجر به سقوط سهام آن شرکت هواپیمایی گردید. ضمنا، یک نفر از بینندگان فیلم، سازنده‌ی گیتار بود و دو گیتار به آن فرد هدیه داد و همین کار او، باعث شهرت و رونق کسب‌وکارش شد. پس ارائه‎ی عکس‌العمل مناسب، در برابر رویدادها، نیز، مهم هست.

به طورکلی نیاز به روابط عمومی در تمام مراحل کار و برای همه‌ی اعضای استارتاپ وجود دارد و رابطه‌ی صحیح بین آن‌ها سرآغازی برای ورود به دنیای ارتباطات وسیع‌تر میان شرکت‌ها و مشتریان می‌باشد که آموزش پیوسته و مداوم کارکنان، سبب پیشرفت روزافزون کسب‌وکار خواهد شد.

کارگاه، ساعت ۱۷ به پایان رسید.

فایل کارگاه

نویسنده: یاسمن حسینی