کارگاه “روش‌های ارزش‌گذاری” در روز سه‌شنبه ۱۶ آذر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف با تدریس محمد احمدی، مشاور و مدرس سرمایه‌گذاری، برگزار شد.

در ابتدای کارگاه مدرس مفهوم ارزش(value) و انواع آن را بیان کرد که به شرح زیر است:

  • ارزش سهام(market value): ارزشی که شرکت در بورس دارد.
  • ارزش تسویه: ارزشی که کسب‌و‌کار مرده دارد.
  • ارزش دفتری: ارزشی که در دفترخانه قابل ثبت است.
  • ارزش جایگزینی: ارزشی که باید برای جایگزینی شرکت باید پرداخت شود.
  • ارزش ذاتی: در ادامه به روش‌های محاسبه این ارزش می‌پردازیم.

سپس در مورد منابع خلق ارزش صحبت شد که شامل زمان و ریسک می‌باشد.

در ادامه چهار رویکرد‌ مختلف ارزش‌گذاری مالی گفته شد که به شکل زیر است:

  • ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی شرکت
  • ارزش‌گذاری نسبی: بسته به شرکت‌های مشابه در بازار، و نسبت سود به ارزش آن‌ها، ارزش‌گذاری می‌شود.
  • ارزش‌گذاری مطلق: محاسبه وجه نقد آتی به قیمت روز
  • تحلیل اختیارات واقعی: رشد و نزول‌های محتمل آتی کسب‌و‌کار در ارزش‌گذاری درنظر گرفته می‌شود.

در این حین مدرس مفاهیم نرخ رشد و نرخ تنزیل را تعریف کرد و تاثیر آن‌ها روی ارزش‌گذاری‌های آینده و تاثیر زمان را با مثال‌هایی واقعی که آن‌‌ها را در اکسل تحلیل می‌کرد، نشان داد.

کارگاه با مطرح کردن چند قاعده کلی ارزش‌گذاری، پیشنهاداتی برای ارزش‌گذاری و اشتباهات رایج در ارزش‌گذاری ادامه یافت.

و در آخر مدرس مثالی از دنیای واقعی مطرح کرد و با تحلیل آن، برخی دستورات پرکاربرد اکسل برای ارزش‌گذاری و  برخی روش‌های تحلیل با اکسل را ‌توضیح داد.

3 دیدگاه در گزارش کارگاه «روش‌های ارزش‌گذاری»
  1. با سلام
    اگر امکان دارد فایل صوتی را بار گذاری نمایید.

    • با سلام و خسته نباشید
      لطف کنید یا گزارش تفصیلی تر و یا فایل صوتی را قرار دهید، ضمن اینکه چنانچه استاد از منابعی استفاده کرده یا معرفی کرده را هم قرار دهید

      • با سلام
        باتوجه به صحبت‌هایی که با مدرس هر دوره صورت می‌گیرد امکان قرارگیری فایل صوتی یا اسلاید کارگاه قرار می‌گیرد کارگاه روش‌های ارزش گزاری نیز فایل صوتی آن قرار داشت که بنا به یک سری مشکلات فنی فعلا از دسترس خارج شده است ولی به زودی دوباره در سایت قرار خواهد گرفت.
        با تشکر


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *