کارگاه مدیریت از راه دور، روز یک‌شنبه مورخ ۱۹/۹/۱۳۹۶ ساعت۱۶توسط جناب آقای عرفان اقبالی و سرکار خانم مهدیه طباطبایی با معرفی شرکت‌کنندگان آغاز شد. جناب آقای عرفان اقبالی دانش‌آموخته‌ی MBA و مدیر توسعه‌ی کسب‌وکار شرکت سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ و سرکار خانم مهدیه طباطبایی دانش‌آموخته‌ی مدیریت منابع انسانی و مدیر منابع انسانی شرکت وادا هستند.

بعد از تشکیل هسته‌ی تیم، Virtual Team ابزاری برای بزرگ شدن آن است. امروزه شاهد رشد سریع استارتاپ‌ها هستیم و شرکت‌های بزرگ هم از این روش استفاده می‌کنند.

کسب‌وکارهایی که اکنون در حال فعالیت هستند تفاوت‌های زیادی نسبت به رقبای قبلی خود دارند که آن عبارتند از:

  • در قدیم، همه‌ی کارها در یک جا انجام می‌شد و پراکندگی شعبه‌ها موجب پیچیدگی و سختی کار بود اما در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ با نمایندگی‌های متعدد در کل جهان پراکنده شده‌اند و مدیریت آن‌ها از راه دور امکان‌پذیر است.
  • در قدیم، کلیه‌ی کارها در داخل شرکت انجام می‌شد اما در حال حاضر، برون‌سپاری صورت می‌گیرد.
  • در قدیم، کلیه‌ی کارها توسط افراد صورت می‌گرفت اما در حال حاضر، برای کاهش هزینه‌ها، بیشتر کارها به صورت ماشینی انجام می‌شود.

شش مدل از تیم‌های مجازی دسته‌بندی شده‌اند:

منظور از فرهنگ، اهمیت چگونگی حل مساله هست.

از میان این شش مدل، کار ۲ و ۵ از همه سخت‌تر می‌باشد زیرا زمان و مکان متفاوت است.

در یک تیم تازه‌کار، دانش افراد ناقص است و نیاز به گستردگی داریم پس، از Virtual Team استفاده می‌کنیم.

سپس برای شرح موضوع، مدل نه‌گانه‌ی کسب‌وکار شرکت زیراکس بیان شد که عبارت است از:

  1. From the team.
  2. Communicate the vision.
  3. Develop a mission statement.
  4. Define goals.
  5. Develop norms.
  6. Develop rules.
  7. Develop meeting processes.
  8. Develop communication processes.
  9. Develop work processes.

Norms: قوانینی که وجود دارند اما مکتوب نمی‌شوند.

Rules: قوانینی که توسط حاکم و بالاسری وضع می‌شود و لازم الاجرا هست.

مهمترین عامل موفقیت این است که از نظر فکری مانند هم باشیم.

سپس مدرسان، مساله‌ای را مطرح کردند تا شرکت‌کنندگان آن را تحلیل کنند مثال این بود که فرض کنید کار شما سنجش کالری برای ارائه‌ی رژیم غذایی است و می‌خواهید یک نفر کپی رایتر از زنجان و یک UI کار به عنوان نفر بعدی از همدان به گروه خود اضافه کنید چگونه این افراد را با کار خود همراه می‌کنید؟

شرکت‌کنندگان نیز راه‌کارهای خود را ارائه دادند.

در تجارت‌های بین المللی باید از کانال و زبان مناسب استفاده نمود. شفافیت و تعامل نیز، بسیار مهم است.

مهمترین تفاوت مدیران سنتی و مدرن آن است که مدیران سنتی بر کلیه‌ی کارهای کارمندان خود نظارت می‌کنند و فرصت کمی برای خلاقیت و نوآوری در کارها دارند اما مدیران مدرن فقط در جریان نتیجه‌ی کارها قرار می‌گیرند و به کارمندان خود اعتماد بیشتری دارند و زمان بیشتری را برای ارائه‌ی طرح‌های نوآورانه صرف می‌کنند مثلا برای تشویق کارمند خود، برای او جشن تولد می‌گیرند و تمام همکاران او در سراسر دنیا شاهد این جشن خواهند بود و خود را در آن جا احساس می‌کنند.

مهم‌ترین عامل موفقیت برای مدیریت از راه دور، تشویق کارمندان به خاطر خلاقیت، ایجاد امنیت شغلی، تعامل بیشتر با کارمندان است.

کارگاه در ساعت ۱۸ به پایان رسید.

نویسنده: یاسمن حسینی