کارگاه روش‌ها و چالش‌های ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها روز یک‌شنبه مورخ ۱۲/۹/۱۳۹۶ساعت ۱۵:۱۵ توسط جناب آقای محمد احمدی برگزار شد. ایشان عضو هیئت مدیره‌ی شرکت نواندیشان دنیای اقتصاد و مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر Smart Up هستند.

ارزش‌گذاری در دانش مالی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و علمی که به مطالعه‌ی ارزش می‌پردازد Finance نامیده می‌شود.

ارزش، به دارایی تعلق می‌گیرد و بر اساس پول، محاسبه می‌شود اما آن، فقط یک عدد نیست و بر اساس.مفروضات خاصی است که سلیقه‌ی شخصی نیز در آن دخیل می‌باشد. علاوه بر دانش، تجربه و یک سری قانون سرانگشتی نیز لازم هست.

انواع ارزش عبارتند از:

  • Market Value: آن ارزش، در بازار، چند، خریداری می‌شود؟
  • Liquidation Value: ارزش تسویه هست که در هنگام انحلال شرکت کاربرد دارد.
  • Book Value: برای شرکت‌هایی است که ترازنامه‌ی مالی دارند. Book Value= بدهی- دارایی
  • Replacement Value: برای ساختن یا کپی کردن، چقدر باید هزینه کرد؟ این برای استارتاپ‌ها کاربرد دارد.
  • Historical Value: منظور از آن، ارزش تاریخی محصول می‌باشد و آخرین معامله‌ای که روی یک جنس انجام شده‌است را نشان می‌دهد.
  • Intrinsic Value: منظور این است که یک محصول چقدر می‌تواند ایجاد ارزش کند؟ در مورد آن، آینده‌نگری وجود دارد.

منابع مهم ارزش:

  • زمان (Time): مانند سود بانکی و اجاره بها که اولی به صورت سالیانه و دیگری، ماهیانه محاسبه می‌شود.
  • عدم قطعیت (Uncertainty): در کارهای با ریسک زیاد، می‌توان پول زیادی بدست آورد.

اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی ارزش:

  • Cash Flow Stream: توصیف شرکت و استارتاپ بر اساس تبادل مالی در یک مدت زمان معین می‌باشد.
  • Discount Rate: چون در هر دوره، پول دارای افت ارزش هست، تاثیر آن را عددی می‌کند. این توصیف، برای سرمایه‌گذار است مانند اسکونت پول

ارزش‌گذاری در شرکت‌های بالغ، علمی (Science) و در شرکت‌های نابالغ، هنر (Art) به شمار می‌آید.

راههای رسیدن به ارزش عبارتند از:

  • Asset Base Method: مبتنی بر ارزش دارایی است و با شرکت‌هایی که دارایی زیادی دارند اما ادامه‌ی کارشان توجیه‌پذیر نیست، ارتباط دارد. آن‌ها بدهی‌ها را کم می‌کنند و آن چه باقی می‌ماند برای سهام‌داران هست. این روش، Liquidation Value را در بر می‌گیرد.
  • Relative Valuation: روش آسانی می‌باشد ولی دارای اشکال‌های زیادی است و در ایران کاربرد فراوانی دارد. ابتدا، باید یک شرکت مشابه پیدا کنیم و یک شاخص مهم (سود، فروش و …) را مبنا قرار دهیم. این روش برای شرکت‌های بورسی مناسب هست زیرا شرکت‌های دیگر ممکن است از نظر ظاهری، یکسان، اما عملکرد متفاوتی داشته‌باشند و عملکردشان به مد بازار ارتباط پیدا کند. همین مقایسه‌ی استارتاپ‌ها با دیگران، حالت حبابی را در کارشان ایجاد می‌کند و باعث شکست‌شان می‌شود.
  • Absolute Valuation: در این روش، باید مدلی را طراحی کنید و کاری به کسب‌وکار دیگران نداشته باشید. در این روش، Free Cash Flow (جریان آزاد نقدینگی) و Dividend (سود سهام) مهم است. مسیر آینده مشخص می‌باشد اما وقتی با مشکلی روبرو شدید باید تغییر مسیر بدهید و استارتاپ باید این گونه عمل کند.
  • Option Base Valuation: روش قدرتمندی هست و توان مالی خیلی زیادی می‌خواهد و ریسک را به خوبی درک می‌کند.

بعد از استراحت و پذیرایی، بخش دوم کارگاه آغاز شد.

در این قسمت، عوامل مرتبط با موفقیت استارتاپ‌ها بیان شد که عبارتند از:

  • هرچه اندازه‌ی بازار به کمی شدن نزدیک‌تر باشد، بهتر است.
  • با افزایش تعداد مشتریان، میزان ریسک کم می‌شود. اما بعضی اوقات داشتن مشتری‌زیاد باعث می‌شود که استارتاپ به توسعه‌ی کارش فکر نکند و همین باعث شکست‌شان می‌گردد. پس همیشه کلیه‌ی جوانب کار را بررسی کنید تا موفق شوید.
  • چون سرمایه‌گذار، روی کاری که بازدهی ندارد و ریسک آن بالا می‌باشد، سرمایه‌گذاری نمی‌کند پس درآمدزایی نیز از عوامل مهم موفقیت استارتاپ‌ها هست.
  • تیم مدیریتی قوی و ریسک پایین برای تولید محصول، ریسک اجرا کردن کار را کاهش می‌دهد و همین باعث موفقیت می‌شود.
  • بعضی اوقات، اگر مبالغ زیادی را در اختیار کارآفرینان بگذارید، موجب شکست‌شان می‌شود چون آن‌ها نحوه‌ی مدیریت سرمایه را نمی‌دانند، نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. پس اعطای سرمایه به کارآفرینان باید هوشمندانه باشد.
  • اگر اعضای گروه نتوانند راه‌حل مناسبی برای رفع مشکلات ارائه دهند آن‌ها شکست می‌خورند پس انعطاف‌پذیری در برابر مشکلات نیز، از عوامل موفقیت استارتاپ‌ها است.
  • تحلیل ریسک و جمع‌بندی عوامل ایجادکننده‌ی آن نیز، برای سرمایه‌گذار مهم است پس آن‌ها روی انواع مختلف استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • آینده‌نگاری نیز از عوامل مهم موفقیت استارتاپ‌ها هست و آن‌ها باید یک جایگاه کاملی از روند کسب‌وکار خود طی ۵ سال آینده به سرمایه‌گذار ارائه دهند.

کارگاه در ساعت ۱۸:۴۵ به پایان رسید.

فایل کارگاه

نویسنده : یاسمن حسینی