کارگاه «تفکر طراحی» در روز ۱۴ آذرماه با تدریس خانم مهندس مهشید خسروی، مدیرجذب سرمایه‌گذاری شرکت رهنما، در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مدرس کارگاه را با جمله‌ای از استیو جابز در مورد تعریف طراحی شروع کرد:

«بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند طراحی فقط چگونگی ظاهر محصول است ولی طراحی چگونگی کارکرد محصول است».

سپس به مراحل طراحی اشاره کرد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • همدلی: شامل مشاهده رفتار کاربر، تعامل و شناخت کاربر و تفکر در نقش یک طراح
  • تعریف: شامل جمع‌بندی تجربه‌ای که از مرحله قبل بدست آوردیم و تعریف برنامه‌ای عملی برای حل چالش
  • ایده‌پردازی: برای یافتن راه‌های متفاوت و جایگزین
  • نمونه اولیه: ساخت نزدیک‌ترین نمونه محصول به دنیای واقعی برای گرفتن بازخورد و یافتن معایب
  • آزمایش‌: شامل تصحیح راه‌حل و محصول با استفاده از بازخورد‌ها در مرحله قبلی، تغییر محصول در صورت نیاز و یادگیری بیشتر از رفتار کاربران

در بخش دوم کارگاه، شرکت کنندگان به صورت تیم‌های پنج یا شش نفره در مورد چالشی بحث کردند.

چالش از این قرار بود:

در زمان‌هایی که دانشجویان در دانشگاه کلاس ندارند، فعالیت هدفمندی انجام نمی‌دهند. ایده‌ای برای پر کردن این زمان خالی دانشجویان بدهید.

تیم‌ها حدود یک ساعت کار گروهی انجام دادند و تمام مراحل تفکر طراحی را اجرا کردند و layout  خود را روی کاغذ آوردند. سپس هر تیم راه‌حل خود را ارائه داد که اکثرا در غالب نرم‌افزار مانند نوشتن بات بازی در تلگرام بود.

نویسنده گزارش: فائزه لباف

 

فایل صوتی کارگاه:

۲۰مرداد ۱۳۹۵

نیروهای پنج‌گانه porter، دست یافتن به یک قدرت متعادل در موقعیت‌های کسب وکار به وسیله‌ی نیروهای پنج‌گانه porter   نحوه‌ی آنالیز قدرت رقیبان خود را بیاموزید. ابزار نیروهای پنج‌گانه porter ساده اما بسیار قدرتمند می‌باشد. چرا که می‌توانید قدرت کاذب خود را در موقعیت تجاری موجود تشخیص دهید. چنین تشخیصی بسیار سودمند می‌باشد زیرا به شما […]

۱۵شهریور ۱۳۹۵

با توجه به درخواست‌های رسیده و تصمیم شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف (VC Cup) مهلت ارسال طرح‌ و ایده جهت شرکت در جشنواره تا تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۵ تمدید می‌گردد.    

۱۹شهریور ۱۳۹۵

آماده شدن برای یک ارائه‌ی خوب ممکن است در نگاه اول کار دشواری به نظر آید. چه این ارائه در مقابل عده‌ای سرمایه‌گذار با تجربه باشد یا این‌که در مقابل تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند در یک رویداد معتبر باشد. رساندن پیغام باتمام وضوح علی‌رغم زمان محدود تمام آن‌چیزی است که از یک ارائه‌ی خوب […]

۱۹شهریور ۱۳۹۵

فرصت های جدید را کشف کنید ، ترس هایتان را مدیریت و آن‌ها را محدود کنید. آنالیز SWOT یک تکنیک  مفید جهت کشف ضعف‌ها و نقاط قوت می‌باشد، و در تشخیص فرصت‌های پیش روی شما و تهدید‌هایی که با آن‌ها مواجه اید بسیار کارآمد است. استفاده از این آنالیز در قالب کسب‌وکارهای تجاری، به شما […]