رویداد روند در پنجشنبه ۱۸ آذر با حضور دکتر سمیرا صادقی، مهندس سعید دهقانی و مهندس لیلا خلعتبری در سالن جابر دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای برنامه دکتر سمیرا صادقی در مورد داده‌کاوی و آنالیز داده سخنرانی داشتند.

ابتدا تعریفی از داده انجام شد و تفاوت آن با اطلاعات بیان شد. همچنین در مورد اهمیت جمع‌آوری و پردازش داده و روش‌های آن صحبت کردند.

ایشان درباره مبحث اینترنت پیشامدها (internet of events) و دسته‌بندی‌های مختلف آن صحبت کردند؛ که به چهار دسته زیر تقسیم ‌می‌شود:

اینترنت مضمون (Internet of content)، اینترنت مردم (Internet of people)، اینترنت اشیا (Internet of things) و اینترنت مکان‌ها (Internet of locations).

سپس در مورد سازمان‌های مختلف صحبت کردند که هرکدام چگونه و با چه برنامه‌ای از کلان داده یا big data استفاده کرده‌اند.

مثال‌هایی از این سازمان‌ها عبارت‌اند از: بانک، محیط آموزشی، دولت، سلامت و… که در مورد هرکدام داده‌های تولیدشده را از نظر حجم داده، سرعت تولید داده، تنوع، داده بلااستفاده و ارزش داده مقایسه کردند.

بعد از آن برنامه‌هایی را توضیح دادند که از داده‌کاوی استفاده می‌کنند و نحوه استفاده هرکدام و اینکه در هر یک از آن‌ها چقدر از این داده‌ها سود می‌برند، داده شد.

ایشان در مورد برنامه  CRM توضیح دادند و درباره تعدادی از برنامه‌های دیگر در این خصوص شرح مختصری دادند‌.

در ادامه دکتر صادقی در مورد شغل‌هایی‌ صحبت کرد که در زمینه آنالیز دیتا کار می‌کنند که هریک به یکی‌ از زمینه‌های دیتا، اطلاعات، دانش، بینش، خرد ربط دارند. ایشان هریک از این زمینه‌های شغلی‌ را معرفی و باهم مقایسه کرد.

دکتر صادقی راحت شدن ارتباط دادن دیتا با استفاده از ابزار‌های موجود را با نمایش پردازش دیتا در یک قفسه فروشگاه، توسط یک نرم‌افزار، به شرکت‌کنندگان نشان داد. برای مثال می‌توان با استفاده از داده‌های فروش، برای یک ماه آینده فروش روزانه را پیش‌بینی‌ کرد؛ و بعدازآن دیاگرامی از فروش کالا در ایالت‌های مختلف آمریکا برای مشتری‌های مختلف نشان داد که توسط نرم‌افزار‌های BI‌ تولید می‌شود.

 

بعد از اتمام ارائه دکتر صادقی، ایشان به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد.

 

در قسمت بعدی کارگاه، مهندس دهقانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مانا رایکا که در زمینه اندازه‌گیری زمان سفر کار می‌کند، به معرفی‌ شرکتشان و دستاورد‌های آن در طی‌ سال‌های پس از تأسیسش پرداخت.

 

به‌طورکلی‌ روند عملکرد شرکت به این‌گونه است که توسط سنسور‌هایی‌ که در مسیر نصب‌شده‌اند، با تشخیص بلوتوث و وای‌فای دستگاه‌های حمل‌شده توسط افراد و وسایل نقلیه دیتا جمع‌آوری می‌کنند و در سرور‌هایشان ذخیره می‌کنند تا داده‌ها را بعداً پردازش و تحلیل و زمان سفر را محاسبه کنند. در ادامه، ایشان پروژه‌های انجام‌شده، درحال اجرا و پروژه‌های آینده شرکتشان را معرفی‌ کرد.

 

در انتهای صحبت مهندس دهقانی شرکت‌کنندگان از ایشان سؤالاتی پرسیدند و ایشان به سؤالات جواب داد.

 

در قسمت آخر کارگاه مهندس لیلا خلعتبری توضیحاتی تخصصی‌تر در مورد عملیات شرکت مانا رایکا ارائه داد. ایشان نمودار‌ها و دیاگرام‌هایی‌ که از تحلیل داده‌های پروژه‌های مختلف شرکت به دست آورده شده بودند را نمایش داد و به‌طورکلی‌ خلاصه عملکرد کلی‌ مانا رایکا در زمینه‌های مختلف را برای شرکت‌کنندگان توضیح داد.

 

نویسندگان گزارش: فرزانه لباف، سحر موالی

 

شما می‌توانید فایل ارائه دکتر صادقی را با کلیک بر روی این جمله دریافت نمایید.

۱۹شهریور ۱۳۹۵

نحوه استفاده از آنالیزPEST را بیاموزید،تا بتوانید خطرها و فرصت‌های خود را در محیط کارتان تشخیص دهید. تغییر در محیط کارتان فرصت‌هاو چالش‌های بسیاری را برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند که به کمک تحلیل PEST می‌توانید ابعاد مختلف این چالش ها و فرصت ها را تشخیص دهید. برای مثال، فرصت‌هایی را که به واسطه تکنولوژی‌های […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

رابرت موریس یک مهندس کامپیوتر و کارآفرین در آمریکاست. او بیشتر به خاطر اولین ویروس کامپیوتری خود با نام Morris Worm که در سال۱۹۸۸ ایجاد کرد شناخته می شود و در درجه دوم به خاطر شرکتی که در حوزه کامپیوتر تاسیس کرده مشهور است. او یکی از بنیان گذاران فروشگاه آنلاینviaweb  در آمریکا و از […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

مارتی کاگان (Marty Cagan) -یکی از اعضای تیم تولید سیلیکون‌ولی که در طول ۳۰ سال گذشته به عنوان مدیر اجرایی مسئول تعریف و تولید محصول برای برخی از شرکت‌های موفق در جهان مثل Hewlett-Packard, Netscape Communications, America Onlineو eBayبوده است. در ادامه به نقش تجزیه و تحلیل به خصوص در راستای تولید پرداخته است: امروزه […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

استارتاپ هایی که وارد سیلیکون ولیSilicon Valley می شوند بطور متوسط یک پروسه سه ماهه را طی خواهند کرد. دراین مدت بشدت تحت آموزش قرار خواهند گرفت تا شرکت آنها به مرحله مناسب و قابل قبول برای ارائه ایده و جذب سرمایه از سرمایه گزاران برسد. بعد از هر دوره نقطه اوجی به اسم روز […]