کارگاه «تفکر طراحی» در روز ۱۴ آذرماه با تدریس خانم مهندس مهشید خسروی، مدیرجذب سرمایه‌گذاری شرکت رهنما، در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مدرس کارگاه را با جمله‌ای از استیو جابز در مورد تعریف طراحی شروع کرد:

«بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند طراحی فقط چگونگی ظاهر محصول است ولی طراحی چگونگی کارکرد محصول است».

سپس به مراحل طراحی اشاره کرد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • همدلی: شامل مشاهده رفتار کاربر، تعامل و شناخت کاربر و تفکر در نقش یک طراح
  • تعریف: شامل جمع‌بندی تجربه‌ای که از مرحله قبل بدست آوردیم و تعریف برنامه‌ای عملی برای حل چالش
  • ایده‌پردازی: برای یافتن راه‌های متفاوت و جایگزین
  • نمونه اولیه: ساخت نزدیک‌ترین نمونه محصول به دنیای واقعی برای گرفتن بازخورد و یافتن معایب
  • آزمایش‌: شامل تصحیح راه‌حل و محصول با استفاده از بازخورد‌ها در مرحله قبلی، تغییر محصول در صورت نیاز و یادگیری بیشتر از رفتار کاربران

در بخش دوم کارگاه، شرکت کنندگان به صورت تیم‌های پنج یا شش نفره در مورد چالشی بحث کردند.

چالش از این قرار بود:

در زمان‌هایی که دانشجویان در دانشگاه کلاس ندارند، فعالیت هدفمندی انجام نمی‌دهند. ایده‌ای برای پر کردن این زمان خالی دانشجویان بدهید.

تیم‌ها حدود یک ساعت کار گروهی انجام دادند و تمام مراحل تفکر طراحی را اجرا کردند و layout  خود را روی کاغذ آوردند. سپس هر تیم راه‌حل خود را ارائه داد که اکثرا در غالب نرم‌افزار مانند نوشتن بات بازی در تلگرام بود.

نویسنده گزارش: فائزه لباف

 

فایل صوتی کارگاه:

۱۹شهریور ۱۳۹۵

نحوه استفاده از آنالیزPEST را بیاموزید،تا بتوانید خطرها و فرصت‌های خود را در محیط کارتان تشخیص دهید. تغییر در محیط کارتان فرصت‌هاو چالش‌های بسیاری را برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند که به کمک تحلیل PEST می‌توانید ابعاد مختلف این چالش ها و فرصت ها را تشخیص دهید. برای مثال، فرصت‌هایی را که به واسطه تکنولوژی‌های […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

رابرت موریس یک مهندس کامپیوتر و کارآفرین در آمریکاست. او بیشتر به خاطر اولین ویروس کامپیوتری خود با نام Morris Worm که در سال۱۹۸۸ ایجاد کرد شناخته می شود و در درجه دوم به خاطر شرکتی که در حوزه کامپیوتر تاسیس کرده مشهور است. او یکی از بنیان گذاران فروشگاه آنلاینviaweb  در آمریکا و از […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

مارتی کاگان (Marty Cagan) -یکی از اعضای تیم تولید سیلیکون‌ولی که در طول ۳۰ سال گذشته به عنوان مدیر اجرایی مسئول تعریف و تولید محصول برای برخی از شرکت‌های موفق در جهان مثل Hewlett-Packard, Netscape Communications, America Onlineو eBayبوده است. در ادامه به نقش تجزیه و تحلیل به خصوص در راستای تولید پرداخته است: امروزه […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

استارتاپ هایی که وارد سیلیکون ولیSilicon Valley می شوند بطور متوسط یک پروسه سه ماهه را طی خواهند کرد. دراین مدت بشدت تحت آموزش قرار خواهند گرفت تا شرکت آنها به مرحله مناسب و قابل قبول برای ارائه ایده و جذب سرمایه از سرمایه گزاران برسد. بعد از هر دوره نقطه اوجی به اسم روز […]