کارگاه “روش‌های ارزش‌گذاری” در روز سه‌شنبه ۱۶ آذر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف با تدریس محمد احمدی، مشاور و مدرس سرمایه‌گذاری، برگزار شد.

در ابتدای کارگاه مدرس مفهوم ارزش(value) و انواع آن را بیان کرد که به شرح زیر است:

  • ارزش سهام(market value): ارزشی که شرکت در بورس دارد.
  • ارزش تسویه: ارزشی که کسب‌و‌کار مرده دارد.
  • ارزش دفتری: ارزشی که در دفترخانه قابل ثبت است.
  • ارزش جایگزینی: ارزشی که باید برای جایگزینی شرکت باید پرداخت شود.
  • ارزش ذاتی: در ادامه به روش‌های محاسبه این ارزش می‌پردازیم.

سپس در مورد منابع خلق ارزش صحبت شد که شامل زمان و ریسک می‌باشد.

در ادامه چهار رویکرد‌ مختلف ارزش‌گذاری مالی گفته شد که به شکل زیر است:

  • ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی شرکت
  • ارزش‌گذاری نسبی: بسته به شرکت‌های مشابه در بازار، و نسبت سود به ارزش آن‌ها، ارزش‌گذاری می‌شود.
  • ارزش‌گذاری مطلق: محاسبه وجه نقد آتی به قیمت روز
  • تحلیل اختیارات واقعی: رشد و نزول‌های محتمل آتی کسب‌و‌کار در ارزش‌گذاری درنظر گرفته می‌شود.

در این حین مدرس مفاهیم نرخ رشد و نرخ تنزیل را تعریف کرد و تاثیر آن‌ها روی ارزش‌گذاری‌های آینده و تاثیر زمان را با مثال‌هایی واقعی که آن‌‌ها را در اکسل تحلیل می‌کرد، نشان داد.

کارگاه با مطرح کردن چند قاعده کلی ارزش‌گذاری، پیشنهاداتی برای ارزش‌گذاری و اشتباهات رایج در ارزش‌گذاری ادامه یافت.

و در آخر مدرس مثالی از دنیای واقعی مطرح کرد و با تحلیل آن، برخی دستورات پرکاربرد اکسل برای ارزش‌گذاری و  برخی روش‌های تحلیل با اکسل را ‌توضیح داد.

۱۹شهریور ۱۳۹۵

نحوه استفاده از آنالیزPEST را بیاموزید،تا بتوانید خطرها و فرصت‌های خود را در محیط کارتان تشخیص دهید. تغییر در محیط کارتان فرصت‌هاو چالش‌های بسیاری را برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند که به کمک تحلیل PEST می‌توانید ابعاد مختلف این چالش ها و فرصت ها را تشخیص دهید. برای مثال، فرصت‌هایی را که به واسطه تکنولوژی‌های […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

رابرت موریس یک مهندس کامپیوتر و کارآفرین در آمریکاست. او بیشتر به خاطر اولین ویروس کامپیوتری خود با نام Morris Worm که در سال۱۹۸۸ ایجاد کرد شناخته می شود و در درجه دوم به خاطر شرکتی که در حوزه کامپیوتر تاسیس کرده مشهور است. او یکی از بنیان گذاران فروشگاه آنلاینviaweb  در آمریکا و از […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

مارتی کاگان (Marty Cagan) -یکی از اعضای تیم تولید سیلیکون‌ولی که در طول ۳۰ سال گذشته به عنوان مدیر اجرایی مسئول تعریف و تولید محصول برای برخی از شرکت‌های موفق در جهان مثل Hewlett-Packard, Netscape Communications, America Onlineو eBayبوده است. در ادامه به نقش تجزیه و تحلیل به خصوص در راستای تولید پرداخته است: امروزه […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

استارتاپ هایی که وارد سیلیکون ولیSilicon Valley می شوند بطور متوسط یک پروسه سه ماهه را طی خواهند کرد. دراین مدت بشدت تحت آموزش قرار خواهند گرفت تا شرکت آنها به مرحله مناسب و قابل قبول برای ارائه ایده و جذب سرمایه از سرمایه گزاران برسد. بعد از هر دوره نقطه اوجی به اسم روز […]