جلسه‌ی دوم کارگاه بازاریابی دیجیتال توسط جناب آقای توحید علی اشرفی مورخ ۲۳/۸/۱۳۹۶ در ساعت ۱۵:۱۰ برگزار شد. ایشان ابتدا به بیان تفاوت تبلیغات دیجیتال و بازاریابی دیجیتال پرداختند.

تبلیغات دیجیتال شامل ارسال تبلیغ به همه‌ی افراد است مثل اشخاصی که تراکت تبلیغاتی خود را به همه می‌دهند اما بازاریابی دیجیتال شامل ارسال یک پیام تبلیغاتی برای افراد خاص هست مانند ارائه‌ی تبلیغ در سایت‌هایی که مخصوص بانوان می‌باشد.

برای اجرای کار، تحقیقات بازار و طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است. به عنوان مثال باید فروش لوازم تحریر را ۱۵ شهریور تا ۵ مهر، کتاب‌های درسی را در اوایل ماه و کمک درسی را در اواخر آن انجام دهیم.

کار باید در قالب یک کمپین بازاریابی باشد که تمرکز آن بر ابتکارهای تاکتیکی برای رسیدن به یک هدف بازاریابی ویژه است و اجرای آن به یک فرآیند گام به گام نیاز دارد که بر اجرا و منابع مورد نیاز برای موفقیت در دست یافتن به نتایج قابل اندازه‌گیری متمرکز می‌شود.

مراحل یک کمپین بازاریابی عبارتند از:

 

با سناریوی خلاقانه می‌توان جلب مشتری کرد، تیم خلاق همه‌ی جزئیات کسب‌وکار را بررسی می‌کند و روابط عمومی به صورت غیر مستقیم بر مخاطب تاثیر می‌گذارد.

فعالیت‌های روابط عمومی به این شرح است:

  • برگزاری سخنرانی و کنفرانس
  • مصاحبه و مدیریت پوشش خبری
  • ارتباط با خبرگزاری‌ها
  • ارتباط با گروه‌های مرجع مشتریان
  • استفاده از شبکه‌های مجازی و ارتباطی تحت وب
  • کنترل و مدیریت راهبردی بحران‌های مرتبط با روابط عمومی
  • پوشش تبلیغات رسانه‌ای و پاسخگویی به نظرات مثبت و منفی خارج سازمان

استراحت و پذیرایی ساعت ۱۶:۳۵ انجام شد.

ایشان سپس درباره‌ی ‌ایمیل مارکتینگ صحبت کردند که برای بازاریابی مستقیم و انبوه استفاده می‌شود. چون چک کردن ایمیل با موبایل بیشتر شده‌است پس ایمیل‌ها باید کوتاه‌تر و وضوح تصویر بیشتری داشته‌باشند.

اجزای مختلف یک ایمیل شامل فرستنده، موضوع و محتوا هست که توجه یا نادیده گرفتن هریک از آن‌ها می‌تواند سبب دیده شدن یا حذف ایمیل ارسالی شود.

فاکتورهای مختلف در ‌ایمیل مارکتینگ شامل موارد زیر است:

۱- نرخ باز شدن ایمیل‌ها ۲- نرخ کلیک شدن ایمیل‌ها ۳- نرخ قطع اشتراک ۴- نرخ شکایت‌های اسپم

  • بهتر است زمان ارسال ایمیل را بر اساس نوع مخاطب خود تعیین نماییم.
  • برای افزایش سرعت یا مقدار کلیک باید برندینگ انجام دهید و درباره‌ی مزایای فعالیت‌های خود صحبت کنید.
  • اگر ایمیل‌های ارسالی به تعداد زیاد برای مشتری‌ها ارسال گردد سبب ناراحتی آن‌ها، قطع اشتراک و شکایت از شما می‌شود

یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی درون‌گرا می‌باشد. اطلاعات مشتری را از او دریافت و به روش‌های گوناگون او را به خرید تشویق می‌کنیم. هرچه گزینه‌های فرم‌ها کمتر باشد تمایل به عضویت بیشتر می‌شود.

یکی از روش‌های بازاریابی، استفاده از موتورهای جستجو می‌باشد که شامل بهینه‌سازی نتایج موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی از طریق نتایج موتورهای جستجو (SEM) هست.

۹۸ % جستجوها در Google است و هرچه تحقیقات خریدار با جزئیات بیشتری همراه باشد احتمال خرید، زیادتر هست. چون کاربران همیشه ابتدا و انتهای صفحه‌ را نگاه می‌کنند، سعی کنید اولین مورد در صفحه‌ی نمایش باشید.

بهینه‌سازی‌ وب سایت برای نتایج موتورهای جستجو (SEO) به دو صورت On Page و Off Page می‌باشد و منابع و ابزارهایی که برای (SEO) وجود دارند عبارتند از: Kw Finder, Google Search Console

وبلاگ‌های آن‌ها برای دسترسی شما است و با استفاده از آن اطلاعات بهتری بدست می‌آورید.

استفاده از سایت‌ها، یکی از روش‌های تبلیغات می‌باشد که ارزان و دارای مخاطب زیاد هست.

تبلیغات بنری نیز به دو صورت است:

  • ثابت مدت‌دار (Display Banners)
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC Banners)

ثابت مدت‌دار (Display Banners) می‌تواند مثل عکس‌ها، ثابت یا مانند برخی تبلیغات، متحرک باشد.

مزایای آن عبارتند از:

  • آگاهی بیشتر از برند
  • پرداخت به ازای کلیک ورودی
  • توزیع گسترده
  • امکان هدفمندی
  • امکانات جدید
  • امکان تبلیغ با بودجه‌ی پایین

با گسترش شبکه‌های ارتباطی، تبلیغات تلگرامی در کانال‌های خبری پرمخاطب مانند گیز میز، خبر فوری و آخرین خبر نیز مفید است. یکی دیگر از روش‌ها، ارسال Push Notification از Application و وب سایت‌ها می‌باشد و به کارگیری شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توئیتر هم برای تبلیغات مناسب هستند که در ایران بیشتر از اینستاگرام استفاده می‌شود.

انواع بازاریابی در اینستاگرام به این صورت هست:

  • توسعه، تبلیغ و ارتباط از طریق صفحه‌ی کسب‌وکار
  • استفاده از چهره‌های مشهور صفحات مجازی برای بازاریابی
  • درج تبلیغ در سایر صفحاتی که مخاطبان بسیاری دارند.

یکی از روش‌های موثر بازاریابی، بازاریابی ویروسی است. در این روش، محتوای جذابی را آماده و ارسال می‌کنید. استفاده از این روش سبب می‌شود تک تک افراد، پیام شما را در سطح گسترده‌ای منتشر کنند و همین باعث شهرت کسب‌وکار شما خواهد شد.

به طور کلی، با تحلیل رفتار مشتریان و استفاده‌ از فرصت‌های استثنایی می‌توانید موقعیت‌های بهتر و سود بیشتری بدست آورید.

کارگاه در ساعت ۱۹:۱۵ به پایان رسید.

فایل ارائه کارگاه

 

 

نویسنده: یاسمن حسینی

۱۹شهریور ۱۳۹۵

نحوه استفاده از آنالیزPEST را بیاموزید،تا بتوانید خطرها و فرصت‌های خود را در محیط کارتان تشخیص دهید. تغییر در محیط کارتان فرصت‌هاو چالش‌های بسیاری را برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند که به کمک تحلیل PEST می‌توانید ابعاد مختلف این چالش ها و فرصت ها را تشخیص دهید. برای مثال، فرصت‌هایی را که به واسطه تکنولوژی‌های […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

رابرت موریس یک مهندس کامپیوتر و کارآفرین در آمریکاست. او بیشتر به خاطر اولین ویروس کامپیوتری خود با نام Morris Worm که در سال۱۹۸۸ ایجاد کرد شناخته می شود و در درجه دوم به خاطر شرکتی که در حوزه کامپیوتر تاسیس کرده مشهور است. او یکی از بنیان گذاران فروشگاه آنلاینviaweb  در آمریکا و از […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

مارتی کاگان (Marty Cagan) -یکی از اعضای تیم تولید سیلیکون‌ولی که در طول ۳۰ سال گذشته به عنوان مدیر اجرایی مسئول تعریف و تولید محصول برای برخی از شرکت‌های موفق در جهان مثل Hewlett-Packard, Netscape Communications, America Onlineو eBayبوده است. در ادامه به نقش تجزیه و تحلیل به خصوص در راستای تولید پرداخته است: امروزه […]

۲۵شهریور ۱۳۹۵

استارتاپ هایی که وارد سیلیکون ولیSilicon Valley می شوند بطور متوسط یک پروسه سه ماهه را طی خواهند کرد. دراین مدت بشدت تحت آموزش قرار خواهند گرفت تا شرکت آنها به مرحله مناسب و قابل قبول برای ارائه ایده و جذب سرمایه از سرمایه گزاران برسد. بعد از هر دوره نقطه اوجی به اسم روز […]